Soviet generator revival (2 stroke/military)

220 Volts AC 50 Hz - this is a standart voltage, not 240 or any other. Gas engine. Oil to gas ratio 1:25.
 
Last edited:
It's certainly two-cycle gas. There's no fuel injector there is a carb. The intake and exhaust are on opposite sides of the cylinder with no valves. There is no provision to fill or drain oil in the crankcase. The thing low on the front of the exhaust side is a magneto. On the intake side is some sort of governor with a push rod to the throttle plate.
 
It's certainly two-cycle gas. There's no fuel injector there is a carb. The intake and exhaust are on opposite sides of the cylinder with no valves. There is no provision to fill or drain oil in the crankcase. The thing low on the front of the exhaust side is a magneto. On the intake side is some sort of governor with a push rod to the throttle plate.
Correct 100% today had a chance to look at it well.
 
Here we go many more pics..
Gas 2 cycle.
if you look at side bottom of crankcase, what are those “drain like” plugs?
 

Attachments

  • EC7F91C6-6340-4528-A05E-2AB684A68F74.jpeg
    EC7F91C6-6340-4528-A05E-2AB684A68F74.jpeg
    85.7 KB · Views: 80
  • E2441C1A-2A44-4FB2-A2EE-5D225B83EF16.jpeg
    E2441C1A-2A44-4FB2-A2EE-5D225B83EF16.jpeg
    86.1 KB · Views: 80
  • 3FBE5F74-A860-4A3B-88D7-7B2CC7ED9D19.jpeg
    3FBE5F74-A860-4A3B-88D7-7B2CC7ED9D19.jpeg
    133.1 KB · Views: 75
  • 2DA88D41-EB5F-4E15-9DE8-1258B227A6C2.jpeg
    2DA88D41-EB5F-4E15-9DE8-1258B227A6C2.jpeg
    114.2 KB · Views: 75
  • 5635AACF-D171-4970-A615-3393497BCADF.jpeg
    5635AACF-D171-4970-A615-3393497BCADF.jpeg
    118.7 KB · Views: 75
  • 42766642-73B6-4AF6-966D-C921E21FDCDC.jpeg
    42766642-73B6-4AF6-966D-C921E21FDCDC.jpeg
    132.3 KB · Views: 77
  • 18011FCF-45F0-4390-B002-EA427F58C7F8.jpeg
    18011FCF-45F0-4390-B002-EA427F58C7F8.jpeg
    98.7 KB · Views: 79
  • 32940351-11FD-4A33-BD4F-FD7CA2D2F9D1.jpeg
    32940351-11FD-4A33-BD4F-FD7CA2D2F9D1.jpeg
    121.8 KB · Views: 79
  • B9433C55-B3DC-4E0F-BF54-D6F1A60C12E5.jpeg
    B9433C55-B3DC-4E0F-BF54-D6F1A60C12E5.jpeg
    129.8 KB · Views: 78
  • 60AFB900-AB28-44DE-9B84-73B833257ABD.jpeg
    60AFB900-AB28-44DE-9B84-73B833257ABD.jpeg
    135 KB · Views: 82
Here are more pics
 

Attachments

  • 9C342E73-D0F9-4685-BC78-DDD0B77E8159.jpeg
    9C342E73-D0F9-4685-BC78-DDD0B77E8159.jpeg
    113.5 KB · Views: 47
  • 0CAB3045-F5A5-48E6-A806-445796A6F82A.jpeg
    0CAB3045-F5A5-48E6-A806-445796A6F82A.jpeg
    122.9 KB · Views: 46
  • 919B1457-A9C9-4C44-BD62-FC043771E771.jpeg
    919B1457-A9C9-4C44-BD62-FC043771E771.jpeg
    91.5 KB · Views: 46
  • B33C95CD-1A1D-4C6E-BC2A-33BEEEBDFF4C.jpeg
    B33C95CD-1A1D-4C6E-BC2A-33BEEEBDFF4C.jpeg
    132.3 KB · Views: 46
  • 5ED56CE9-CF50-4151-8A30-CF79846D3129.jpeg
    5ED56CE9-CF50-4151-8A30-CF79846D3129.jpeg
    93.9 KB · Views: 48
3000 rpm 1.5kva. Seems if so to only have been test run perhaps at production
 
Seems like the drain and fill plug are to be filled with I guess a gearbox oil, as it is seperate from the crankcase and runs governor and ignition point
 

Двигатель «2СД»​



Двигатель 2СД-М1 на мотоблоке

2СД — серия двухтактных бензиновых стационарных двигателей, унифицированных по деталям цилиндро-поршневой группы и коленчатого вала с двигателями мотоцикла «Минск». Двигатели имеют воздушное охлаждение. Выпускались Петропавловским заводом малолитражных двигателей. Основное топливо — бензин А-72, топливо допустимое Б-70 или А-76. Масло для топливной смеси MC-20 в пропорции 1:33 по объёму. Свеча зажигания экранированная А10Н с резьбой M18×1,5 или неэкранированная с резьбой M14×1,25 через переходник. Рабочий объем — 123 см3, температура эксплуатации −50 … +50 градусов, допускалось использование эфира для зимнего пуска. Угол опережения зажигания −8 градусов для низкокачественных топлив, −4 градуса для нормального. Номинальные обороты 3000 об. в мин. Мощность номинальная 0.75-1.0 квт. Имели следующие модификации:

  • 2СД-М2 — модификация с измененным пусковым механизмом.
 

Двигатель «2СД»​



Двигатель 2СД-М1 на мотоблоке

2СД — серия двухтактных бензиновых стационарных двигателей, унифицированных по деталям цилиндро-поршневой группы и коленчатого вала с двигателями мотоцикла «Минск». Двигатели имеют воздушное охлаждение. Выпускались Петропавловским заводом малолитражных двигателей. Основное топливо — бензин А-72, топливо допустимое Б-70 или А-76. Масло для топливной смеси MC-20 в пропорции 1:33 по объёму. Свеча зажигания экранированная А10Н с резьбой M18×1,5 или неэкранированная с резьбой M14×1,25 через переходник. Рабочий объем — 123 см3, температура эксплуатации −50 … +50 градусов, допускалось использование эфира для зимнего пуска. Угол опережения зажигания −8 градусов для низкокачественных топлив, −4 градуса для нормального. Номинальные обороты 3000 об. в мин. Мощность номинальная 0.75-1.0 квт. Имели следующие модификации:

  • 2СД-М2 — модификация с измененным пусковым механизмом.
это очень полезно, особенно с точки зрения времени. спасибо, что разместили это. вы случайно не знаете, где я могу купить на него запчасти в россии, украине или европе?
 
Found on the web: generator 2SD-M2
Electric power 1.5 kW
Engine type 2SD-M2
Generator type AB-1-T / 230
Output voltage 230 V
Rated current 5.44 A
Fuel consumption, liter / hour 0.8 liter
Fuel tank capacity 5 liters
Weight, 60 kg
Dimensions (mm):
- length 615
- width 360
- height 470
 
2сд-м2 + youtube....and use subtitles...

On the first page....your 2nd picture...

On the plate from left to the right it is written..

1)Izključeno = dissconnected
2)Uključeno = connected
3) dont know....my father reads only Serbian letters....which are different from Russian
4)Provjerba = test (that small black button)

That additional "sparkplug" or better glow plug....is most probably the one to start that engine on a cold day....on diesel/lamp oil/acetone....
 
Last edited:
Seems like the drain and fill plug are to be filled with I guess a gearbox oil, as it is seperate from the crankcase and runs governor and ignition point
Yes...looks like some kind of PTO shaft....

Put some 15w40 HDEO in there....
 
Last edited:
The oil answer is almost always 32 to 1, or 4 ounces of oil per gallon. The best quality oils are EG-D or FC-FD (FC and FD are equally good with regard to wear) . TCW-3 is not as robust and won't provide as much protection for air cooled engines.

Our two stroke oil testing showed that anything less than 32 to 1 increased wear, regardless of oil brand or choice. Although it's good to note that 50 to 1 is perfectly appropriate for low stress engines, such as 1HP outdoor power equipment.

On another note, many generators can be easily changed over to 120V and 60HZ. Just raise the RPM to 3600 AND use an appropriate, modern voltage regulator designed for a 120V recreational vehicle style generator. These can often be found for $15 or so.

Yes, with a modification like this, you won't get rated watts, due to cutting the voltage in half, but you might be surprised at just how well it will do. Raising the RPM from 3000 to 3600 will help output. A 1500 watt 220V 50HZ generator will make about 1000W at 60HZ, 120V.
 
Back
Top